کد مطلب:36095 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

یگانگی خدای تعالی











(و اعلم یا بنی لو كان لربك شریك لا تتك رسله و لرایت آثار ملكه و سلطانه و لعرفت افعاله و صفاته)

«و بدان ای فرزند من! كه اگر برای پروردگار تو شریكی بود هر آینه رسولان او به سوی تو می آمدند و هر آینه آثار ملك و نشانه های سلطنت و اقتدار او را میدیدی و افعال و صفات او را می شناختی»

در این عبارت به برهانی قوی و متین از براهیم توحید، اشاره میكنند و آن این است كه ما می دانیم خدای جهانیان رسولانی دارد آنان صد و بیست و چهار هزار پیغمبرند كه هر كدام از آنان از خدای واحد سخن می گفتند و ملتها را بسوی او فرامی خواندند و از سوئی آثار عظمت و اقتدار آن خدا همه جا را فرا گرفته و با دیده ی خود، قدرت نمائیهای او را از نزدیك مشاهده می كنیم خلقت آسمان و زمین، پرتوی از عظمت و اقتدار اوست، دریاها و صحراها و كوها و پستیها و بلندیها همه از آثار فرمان تخلف ناپذیر او می باشد.

[صفحه 125]

اكنون اگر خدای دیگری نیز بود می بایست در هر دو ناحیه و در هر دو جبهه با آن خدا برابری كند هم رسولان او مبعوث گردند و ملتها را به سوی او دعوت كرده و مشاهده می كردیم.

آری قرآن كریم در باب توحید بدین گونه استدلال میكند كه «لو كان فیها الهه الا الله لفسدتا» اگر در آسمان و زمین خدایانی بودند سوای خداوند، هر آینه جهان به فساد و تباهی كشیده شده و نظام عالم متلاشی گردید.

و امام علی علیه السلام بدین نحو: كه ما می دانیم این جهان آفریده شده ی دست توانای خداوند است. اكنون اگر خدای دیگری بود پس آثار خلفت او باید ارائه شود و ما می دانیم كه آن خدای یگانه، پیامبرانی دارد و همه ی این گروه كثیر صدو بیست و چهار هزار نفری از آن خدای واحبد سخن گفتند پس اگر خدای دیگری هست پیامبران او كه صاحبان معجزه و عناصر تقوی و ایمان باشند كجایند ؟ و چون نه آثار آفرینش دارد و نه پیامبرانی، بنابراین خدای دیگری نیست.


صفحه 125.